Clicky

معرفی 5 ایده بازی سازی که برای ساخت آن نیازی به استفاده از موتور بازی سازی ندارید

ْمعرفی 5 بازی بدون نیاز به موتور بازی سازی
معرفی 5 بازی بدون نیاز به موتور بازی سازی

در این مقاله به معرفی 5 نوع بازی می‌پردازیم که برای پیاده سازی آن‌ها نیازی به موتور بازی سازی ندارید و می‌توانید آنها را تنها با دانش برنامه نویسی و طراحی رابط کاربری مانند دیگر برنامه های موبایل تولید کنید.

انجین‌های بازی‌سازی دارای قابلیت‌های پایه مورد نیاز در اکثر بازی‌های دو و سه بعدی هستند که توسعه بازی را ساده‌تر می‌کنند اما در این بین بازی‌هایی هستند که اصلا نیازی به قابلیت‌های موتور‌های بازی سازی ندارند و تنها با دانش برنامه نویسی و طراحی رابط کاربری می‌توان آنها را تولید کرد. این گونه بازی‌ها معولا بازی‌های دو بعدی بدون قوانین فیزیک هستند.

دلایلی که باعث می‌شود شما از یک موتور بازی سازی برای توسعه بازی استفاده نکنید به شرح زیر هستند

  • حجم خروجی بالاتر موتور‌های بازی سازی نسبت به فریم‌ورک‌های برنامه نویسی
  • پیچیدگی توسعه با موتور‌های بازی سازی نسبت به فریم‌ورک‌های برنامه نویسی
  • کاربرد کمتر موتور‌های بازی سازی ر مقایسه با فریم‌ورک‌های برنامه نویسی (موتور بازی سازی به صورت اختصاصی برای تولید بازی و نرم‌افزار‌های با محوریت رندرینگ و قابلیت‌های سه بعدی استفاده می‌شود ولی فریمورک‌های برنامه‌نویسی را میتوان در بازی سازی و همچنین توسعه برنامه استفاده کرد)
  • نیاز به سیستم قوی به دلیل سنگین بودن موتورهای بازی سازی در مقایسه با استفاده از فریمورک برنامه نویسی

البته این مسائل زمانی به دید شما می‌آیند که از دید یک برنامه نویس به این قضیه نگاه کنید.

دسته اول: بازی لغت

ْبازی حدس کلمات
بازی حدس کلمات

بازی‌هایی مانند آمیرزا، فندق، باقلوا و ... که در دسته بندی کلمات و دانستنی‌های کافه بازار قرار دارند اولین دسته از بازی های بدون نیاز به موتور بازی سازی هستند. این دسته از بازی ها به دلیل نیاز نداشتن به موتور فیزیکی و همچنین قابلیت‌های سه بعدی یکی از بهترین انتخاب‌ها برای تولید بدون موتور بازی‌سازی هستند البته این که این مسئله منافاتی با سخته شدن توسط موتورهای بازی سازی ندارد و می‌توان این بازی‌ها را همچنان با موتور بازی سازی تولید کرد.

دسته دوم: بازی پرسش و پاسخ

ْبازی پرسش و پاسخ
بازی پرسش و پاسخ

بازی‌هایی مانند پادشاه ریاضی، Quiz of Kingsو خواستگاری در این دسته از بازی‌ها قرار می‌گیرند. در این بازی‌ها در مراحل مختلف یک سوال مطرح شده و سپس چند پاسخ در اختیار شما قرار می‌گیرد که باید پاسخ صحیح را انتخاب کنید. البته این بازی‌ها به دلیل ماهیت معمایی دارای جذابیت بالایی هستند ولی با امکان افزودن قابلیت رقابت جذابیت این بازی‌ها دو چندان شده به طوری که بازی مانند Quiz Of kings در کافه بازار بالای 5 ملیون دانلود دارد. این دسته از بازی‌ها نیز به دلیل بخش فنی ساده‌تر نیاز خاصی به موتور بازی‌سازی نداشته و امکان برنامه‌نویسی آنها به وسیله فریمورک وجود دارد.

دسته سوم: جدول

ْبازی جدول
بازی جدول

بازی‌هایی مانند جدول مدرن، جدول سرا، جدول + و جدولانه در این دسته جای می‌گیرند. این دسته بازی همانطور که از اسمش پیداست جدول را به کاربر ارائه می‌کند و با پرسیدن سوال از کاربر میخواهد تا پاسخی با تعداد حروف مناسب پیدا کند. این سرگرمی از قدیم در روزنامه ها و مجلات مورد استفاده بود و به همین دلیل دارای محبوبیت بالایی است و به دلیل سادگی فنی توسعه این بازی می‌توان آن را با استفاده از فریمورک های برنامه نویسی به راحتی کد نویسی کرد.

دسته چهارم: بازی‌های جورچین

ْبازی جورچین
بازی جورچین

بازی‌هایی مانند کندی کراش، Block Puzzle Gem: Jewel Blast و  و در این دسته قرار می‌گیرند. این دسته از بازی‌ها مقداری از فضای کلمات دور شده و به سمت مکانیک‌های بازی‌سازی کشیده می‌شوند اما همچنان مکانیک‌های ساخت بازی در این دسته از بازی‌ها به حدی ساده است که می‌توان آن‌ها را بدون استفاده از موتور بازی سازی توسعه داد. در این دسته از بازی‌ها معمولا یک صفحه پر از ایتم‌های مختلف نشان داده می شود و سپس از کاربر خواسته می‌شود که بر اساس مرتب سازی تصمیم بگیرد. مکانیزم انجام بازی در بعضی بازی‌ها با انتخاب ایتم‌های مشابه و در بعضی دیگر جابجایی برای کنار‌هم قرار دادن آیتم‌های مشابه است.

دسته پنجم: بازی‌های تخته‌ای

ْبازی‌های تخته‌ای
بازی‌های تخته‌ای

بازی‌هایی مانند اتلو، شطرنج و نبرد دریایی از این دسته از بازی‌ها هستند. این دسته از بازی‌ها مکانیزم‌های بیشتری برای پیاده سازی دارند ولی به دلیل فیزیک محور نبودن آن‌ها معمولا پیاده سازی این بازی‌ها در موتور‌های بازی سازی کمکی به روند توسعه نمی‌کند و در ورند توسعه تفاوت چندانی را نسبت به توسعه با فریمورک برنامه‌نویسی حس نخواهید کرد.

در انتها باید اشاره کنم که بازی‌هایی که برای توسعه الزاما نیاز به استفاده از موتور بازی‌سازی ندارد بسیار بیشتر از موارد نام برده شده است و همچنین این که لزومی به استفاده از موتور بازی سازی برای توسعه اینگونه بازی‌ها نیست به این معنی نیست که نمی‌توان این بازی‌ها را با موتور بازی سازی توسعه داد. در واقع توسعه بازی بدون موتور بازی‌سازی به افرادی توصیه می‌شود که برنامه نویس هستند و علاقمندند در کنار برنامه نویسی به توسعه بازی نیز بپردازند. کیوت یکی از فریم‌ورک‌های همه منظوره برنامه نویسیست که میتوان از ان در زبان‌های مختلف از جمله سی پلاس پلاس، جاوا اسکریپت، پایتون و گوگل گو استفاده کرد و همچنین امکان خروجی گرفتن برای دستگاه های اندرویدی را نیز برای کاربران خود فراهم کرده است و همچنین ابزار‌هایی مانند شبکه، مدیا و پرداخت درون برنامه ای را نیز در اختیار توسعه دهندگان قرار داده است تا یک مجموعه کامل برای توسعه بازی و برنامه برای دستگاه‌های موبایل فراهم کند. برای آموزش QML می توانید به کانال آپارات ما یا کانال یوتیوب ما سر بزنید و از آموزش‌های مختلفی که برای شما فراهم شده است استفاده کنید و همچنین در صورتی که علاقمند به تهیه آموزش بازی‌سازی با کیوت هستید می‌توانید در بخش نظرات همین پست یا از طریق راه‌های ارتباطی این مسئله را با ما در میان بگذارید.

۵
از ۵
۴ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید